آپارتمان و اساس نامه آپارتمان نشینی
فروش آپارتمان های اداری و واحدهای تجاری در خیابان آزادی تهران _ بصورت نقد و اقساط
آپارتمان و اساس نامه آپارتمان نشینی
یک شنبه 28 دی 1393 ساعت 17:40 | بازدید : 8023 | نویسنده : فراسازه حیدری | ( نظرات )

  

اطلاعیه ویژه خرید آپارتمان اداری

فروش واحد های تجاری و آپارتمان های اداری در خیابان آزادی تهران تلفن 09361014411 بازار بورس صنایع دانش بنیان آزادی بورس تخصصی صنایع پزشکی ، دندانپزشکی ، علوم آزمایشگاهی و داروسازی

-------------------------------------------------------------

اساس نامه آپارتمان نشینی

 

 

از آن جا که آپارتمان محل سکونت افراد است و تمام اتفاقات و مراحل مختلف زندگی اعضای خانواده در همین محل شکل می گیرد و تاثیر می پذیرد بهتر است که همه افراد برای ایجاد آرامش و آسایش بیشتر و در عین حال حفظ و ارتقای موقعیت اجتماعی و خانوادگی خود با قوانین اجتماعی مربوط به آپارتمان نشینی آشنایی کامل داشته باشند و در انجام و رعایت کامل آن بکوشند.

نکاتی که در اینجا یادآور می شویم گوشه ای از قوانین اجتماعی آپارتمان نشینی است و در صورتی که مورد توجه و اجرا قرار بگیرد اغلب مشکلات و سختی های مجتمع نشینی را در خود حل می نماید و آرامش و آسایش خانه های قدیمی را به ارمغان می آورد.

 لازم است بپذیریم که آپارتمان ملک شخصی ما نیست و به نسبت واحدهای موجود در مجتمع دارای شریک هستیم.

 ما تنها به میزان مالکیتی که در آن مجتمع داریم حق دخالت در امور و ارایه نظر داریم.

 بهتر است از همان ابتدای اقامت از کلیه حق و حقوق خود در آپارتمان مطلع شویم. محل پارک اتومبیل و انباری خود را طبق سند شناسایی کنیم و از اشغال پارکینگ و انباری دیگران هر زمان و به هر دلیل بپرهیز کنم.

 مکان های عمومی آپارتمان مختص ما نیست و دیگران هم به همان نسبت حق استفاده دارند و هیچکس حق تصرف مکان های عمومی را بدون رضایت و اجازه کامل سایر شرکا ندارد.

 گذاشتن کفش یا وسیله های شخصی مانند گلدان و تابلو غیره در راهروی آپارتمان و محل گذر سایر همسایه ها ممنوع است.

 صحبت کردن در راه پله ها یا از پنجره آپارتمان خلاف ادب و نزاکت است.

 ریختن آشغال در راه پله، حیاط و پارکینگ آپارتمان جایز نیست.

 هرگونه تغییر در نما و شکل ظاهری آپارتمان ولو این که با هزینه خودتان باشد باز هم باید با نظر سایر مالکین صورت پذیرد.

 پیش از برگزاری میهمانی و مراسمی که تا دیروقت طول می کشد و رفت و آمد و سر وصدا افزایش می یابد باید تک تک همسایه ها را در جریان گذاشت و از آن ها اجازه گرفت. در چنین مواقعی که همسایه شما را در جریان می گذارد و اجازه می گیرد بهتر است با روی خوش با او نهایت همکاری را داشته باشید.

 زمانی که قصد پختن غذا، نذری یا هر استفاده دیگری از آب، گاز و برق عمومی را دارید علاوه بر مسئولین ساختمان باید از تک تک همسایه ها اجازه بگیرید.

 اگر ناگزیر شدید تا از پارکینگ همسایگان استفاده کنید از قبل با آن ها هماهنگ نمایید و بدون اجازه اتومبیلی در پارکینگ دیگران پارک نکنید.

 در اوقات استراحت مانند ساعات پایانی شب، ظهرها و روزهای تعطیل از بازی بچه ها در پارکینگ و حیاط آپارتمان که منجر به آلودگی صدا می شود جلوگیری کنید. در این زمان ها صحبت کردن با صدای بلند در فضای آپارتمان خلاف ادب است.

 جابه جا کردن میز و صندلی یا هر وسیله دیگر و ضربه زدن به دیوارها موجب می شود تا همسایه های شما مورد آزار و اذیت قرار بگیرند. حتی الامکان از این کارها جلوگیری کنید یا در زمان مناسبی نسبت به انجام آن اقدام کنید.

  گذشت، همکاری و همراهی با همسایگان از اساس آپارتمان نشینی است.

 از امکانات رفاهی و عمومی آپارتمان به نحو احسن و با دقت استفاده کنید از بالابردن استهلاک بی مورد آن ها بپرهیزید.

 

از قوانین آپارتمان که به تصویب ساکنین و مسئولین رسیده است پیروی کنید.

 شارژ و هزینه های ماهیانه خود را به موقع پرداخت کنید.

 نظافت آپارتمان را رعایت کنید.

 با همسایگان دعوا و جر و بحث نکنید.

  به اموال همسایگان خسارت وارد نکنید.

 بدون اجازه به وسایل دیگران دست نزنید و آن ها را جا به جا نکنید حتی اگر در مکان عمومی باشد.

 به همسایگان امر و نهی نکنید آن ها هم به اندازه شما از آن آپارتمان سهم دارند. اگر هم سهمشان کم تر باشد بازهم حق امر و نهی به آن ها را ندارید.

 پشت سر همسایه ای غیبت نکنید و مسایل شخصی آن ها را برای دیگر همسایگان بازگو نکنید.

  همیشه در جلسات عمومی آپارتمان شرکت کنید و هنگام حل مشکلات ساختمان عصبانی نشوید و جر و بحث و توهین نکنید.

 

صدای دعوا و جر و بحث خانوادگی شما ممکن است به بیرون از واحدتان منتقل شود و به گوش همسایگان برسد که تاثیر بسزایی در آبرو و شخصیت خانوادگی شما خواهد داشت.

 از همسایه ها انتظار بی مورد و بیش از اندازه نداشته باشید.

  اوقات استراحت درب منزل همسایه ها نروید.

 از ارایه اطلاعات خصوصی همسایگان به غریبه ها و افراد بیگانه خودداری کنید.

 هنگام ورود خروج درب اصلی ساختمان را ببندید.

 در مصرف انرژی عمومی آپارتمان صرفه جویی کنید.

 تمامی همسایگان حق این را دارند که کلید قفل های تمام مکان های عمومی از قبیل پشت بام، حیاط عمومی و موتورخانه و غیره را داشته باشند.

 نگهبان و سرایدار ساختمان باید به یک میزان به اعضای ساختمان سرویس دهی کند.

 هرگونه خرابی را باید فورا به مسئول ساختمان اطلاع داد یا با هماهنگی او نسبت به تعمیر آن اقدام کرد.

نکاتی در مورد مسئولین ساختمان (مدیر یا هیئت مدیره)

برای انجام بهتر کارهای آپارتمان و رفع مشکلات و نواقص و هماهنگی بین ساکنین بهتر است که همسایگان از بین خود مسئول یا مسئولینی را انتخاب کنند تا در اداره امور ساختمان فعالیت نمایند و قوانینی ایجاد نمایند و نظم و انظبات به وجود آورند.

 مسئول و مسئولین ساختمان بهتر است توسط مالکین آپارتمان برای مدت مشخصی تعیین شوند و بعد از اتمام دوره یا مجددا کاندید و انتخاب می شوند یا این که جای خود را به همسایگان دیگری می دهند.(زمان مناسب به سلیقه و تعداد شرکا بستگی دارد اما عرف بین یک تا دو سال برای هر گروه است.)

مسئولین نباید علایق و سلایق شخصی خود را به اجبار به سایرین تحمیل کنند.

 تمام هزینه های ساختمان باید توسط مسئولین انجام بگیرد و در پایان هر ماه بیلان ماهانه که متشکل از تمام ریز پرداختهاست با محاسبه کل و سهم هر واحد در تابلو اعلانات نصب گردد.

 مسئولین باید مبلغ شارژ ماهانه را در جلسه ای عمومی در حضور کلیه شرکا به گونه ای تعیین کنند که به مستاجرین آپارتمان اجحاف نشود. به عبارتی دیگر مستاجر نباید مبلغ اضافی برای پس انداز ساختمان پرداخت کند چراکه او وظیفه ای در قبال پرداخت هزینه های عمومی و استهلاک چند ساله آپارتمان ندارد و لازم است که مسئولین به این نکته توجه کنند تا ناخواسته زیر دین مستاجران قرار نگیرند.

  مسئولین وظیفه دارند مشکلات و نواقص آپارتمان را پیگیری کرده و در رفع آن تلاش کنند.

 اگر مسئول ساختمان یک نفر است باید در زمان غیاب خود جانشین تعیین کند و تمام امور را به دست او بسپارد.

 مسئولین ساختمان حق دخالت در مسایل شخصی افراد را به هیچ عنوان ندارند.

 مسئولین حق قضاوت و تصمیم گیری در اختلاف عقیده و نزاع سایر همسایه ها ندارند و این کار باید از طریق مراجع قضایی صورت پذیرد.

 سایر همسایگان مکلفند به قوانین صادره از سوی مسئولین احترام بگذارند و نهایت همکاری را با آن ها داشته باشند.

 مدیران ساختمان نباید به گونه ای رفتار کنند که سایر همسایه ها احساس کنند آن ها خود را برتر و ارشد می دانند. همسایه ها نیز باید قدر زحمات و دلسوزی های مسئولین را بدانند و به آن ها احترام بگذارند.

 

پزشکان

خانواده و زندگی- تنظیم برای تبیان: کهتری

 

برای اطلاعات بیشتر کتاب "زندگی آپارتمانی " را در کتابخانه تبیان مطالعه نمایید.

 ====================================================================

زندگي آپارتماني

درست به خاطر اين خصلت خود، فرهنگ آن نه به وجود آمده است و نه مي توانسته وارد شود.

نحوه عمل ما و چگونگي مراوداتمان همگي تابعي از ارزش هايي است كه در جريان جامعه پذيري از طريق خانواده و مدرسه و ساير نهادهاي جامعه در ما دروني شده است. ميان ارزش ها و هنجارها و شرايط عيني و واقعي رابطه اي مستقيم وجود دارد و متناسب با هر فضاي فرهنگي و اجتماعي ارزش هاي خاصي شكل مي گيرد كه در فضاهاي فرهنگي ديگر كارايي خود را از دست خواهد داد.

از همين روي امكان ورود فرهنگ آپارتمان نشيني همراه با ورود آپارتمان وجود ندارد و از آن جايي كه نه تنها درباره آپارتمان بلكه تقريباً اكثر وسايل مادي كه از تمدن غرب وارد جامعه ما شده است، فراهم ساختن بسترهاي فرهنگي مناسب انجام نمي شود، قاعد تاً با ورود آپارتمان و اسكان خانواده ها در آن خواه ناخواه با مشكلات عديده اي مواجه خواهند شد. دليل اين امر نيز كاملاً مشخص است آنان نمي دانند در آپارتمان چگونه بايد رفتار كنند و جايي نيز به آنها چگونگي رفتار كردن، آموزش داده نمي شود.

اگر نياكان ما جلوي اولين ماشيني كه با آن مواجه شدند علف مي ريختند، ما نيز در مواجهه با وسايل تكنولوژيكي و مادي جديد رفتارهاي بهتر از آنها نداريم و به طور قطع يقين در اين باره بي تقصيريم چرا كه واقعاً در هيچ نهادي نه در خانواده و نه در مدرسه و نه حتي در رسانه جمعي هيچ نوع تلاشي براي ارزش سازي و نهادي ساختن ارزش هاي متناسب با زندگي آپارتماني وجود ندارد.

الگوهاي رفتار سنتي

فضاي سنتي خانه هاي ايراني شيوه هاي رفتاري متناسب با خود را شكل داده است كه براي بسياري از افراد جامعه آشنا بوده و تخلف از آن بسيار كم مي باشد. در جامعه سنتي، خانه پشت صحنه زندگي ما را شكل مي داد كه تمام فضا و مكان آن در اختيار ما بود و از همين روي قيود رفتاري كه بيرون از خانه وجود داشت، در فضاي خانه كنار گذاشته مي شود و اين كنار گذاشته شدن نيز آسيبي به كسي نمي رساند. مثلاً با صداي بلند خنديدن، صحبت كردن، حتي داد زدن و در برخي موارد آواز خواندن مزاحمتي براي كسي ايجاد نمي كرد. آنهايي كه مخاطب اعمال بودند همگي پشت صحنه ما محسوب مي شدند و همين خصلت خانه از آن محيطي ساخته بود كه بسياري از تنش ها و استرس هاي ما را رها مي ساخت. در خانه سنتي حياط خانه، پشت بام، راه پله ها و همه مكان خانه در اختيار تام و تمام ما بود و در بدترين حالت مي توانستيم هرجور كه دلمان مي خواهد با آنها رفتار كنيم.

محيط جديد بدون الگوي رفتاري

اما آپارتمان بسياري از اين آزادي ها را از ما سلب مي كند و حتي بسياري از قيد و بندهايي را كه در بيرون از خانه (آپارتمان) وجود ندارد بر ما تحميل مي كند. نمي توان هرطور كه دلمان خواست از راه پله ها رفت و آمد كنيم، بلند صبحت كنيم، بلند بخنديدم، داد بزنيم، با هر نوع لباسي كه با آن راحتيم به حياط يا پشت بام خانه رفت و آمد كنيم و حتي در زماني كه داخل خانه خود هستم نمي توانيم بدون قيد و بندر رفتار كنيم. شايد بتوان اين گونه گفت كه همه چيز آپارتمان با خانه سنتي تفاوت دارد و به طور كامل نيازمند شيوه هاي رفتاري جديدي است. كسي كه مي خواهد در آپارتمان زندگي كند ابتدا بايد از تمام اين قواعد و قوانين ثابت زندگي آپارتماني آگاه باشد و به نظر من حتي بايد اين قوانين غيررسمي پشتوانه رسمي نيز بيابند تا ضمانت اجرايي ناشي از آن بر قدرت آنها بيفزايد.

درباره زندگي در آپارتمان و مسايل و مشكلات آن بسيار گفته اند و شنيده ايم و هنوز هم بسياري با بي ميلي تمام، حاضر به زندگي در اين محيط مي شوند؛ چرا كه تصور مي كنند زندگي در آپارتمان همان زندگي نفرت آوري است كه هميشه از آن بيزار بوده اند، به گمانشان زيستن در آپارتمان يعني زندگي در محيطي سرد و بي روح با روابط خشك و رسمي ميان همسايگان كه هيچ كدام از حال يكديگر خبر ندارند و مهم تر آن كه كمتر حال همديگر را رعايت مي كنند.

شايد اين ها حقايقي باشند اجتناب ناپذير اما آيا اين حقايق، زندگي در چنان محيطي را نفرت آور مي سازد؟ هميشه از زندگي آپارتماني بد گفته اند اما آيا واقعاً اين شيوه زندگي بد است؟ اگر آري چرا؟ به چه دليل؟ چگونه ممكن است زندگي كه به نظربرخي، مسايل و مشكلات آن بيش از فوايد و مزاياي آن است دوام آورده باشد؟

همسايگي متفاوت

آپارتمان علاوه بر اين كه شيوه هاي رفتاري بسيار متفاوتي را طلب مي كند، ماهيت همسايگي را نيز تغيير داده است. تفاوت در ماهيت همسايگي زماني بيشتر آشكار مي شود كه توجه داشته باشيم در جامعه سنتي همسايه كسي بود كه خانه او ديوار به ديوار خانه ما بود و يا اين كه در كوچه و محله ما زندگي مي كرد كه به تناسب دور يا نزديك بودن خانه اش با خانه ما ميزان صميميت و رفت و آمدهاي ما نيز تغيير مي كرد. علاوه بر اين عامل بسيار مهم در روابط همسايگي معمولاً ميزان مشاركت همسايگان در حل و فصل معضلات محله و كوچه بود.

اما در آپارتمان همسايه كسي است كه با ما راه پله مشترك، حياط، پاركينگ و پشت بام مشترك دارد. اگر در زندگي سنتي ما ممكن بود براي يك هفته همسايه را نبينيم در آپارتمان تقريباً هر روز با اعضاي خانواده همسايه مواجه مي شويم. مدام با آنها سر و كار داريم و برخي مسايل ساختمان نيز ميان همسايگان مشترك است. از همين رو همسايه در زندگي آپارتماني نقش بسيار مهمي را ايفا مي كند. امنيت آپارتمان، فضاي روابط آن و بسياري چيزهاي ديگر به نوع همسايه هايي بستگي دارد كه در كنار همديگر زندگي مي كنند، به همين خاطر سنخيت آنها با يكديگر به نظر مي رسد از شرايط ضروري هم زيستي مسالمت آميز باشد. همسايه ها در آپارتمان نقشي را بر عهده دارند كه در زندگي سنتي برخي از اعضاي خانواده بر عهده داشتند و حتي اگر نپذيريم كه آنها اين نقش را بر عهده دارند حداقل آنها موضعي را اشغال كردند كه در زندگي سنتي تنها وابستگان نزديك مي توانستند آن موضع را اشغال كنند. از همين روي نهادينه ساختن ارزش هاي متناسب با اين موضع براي ايفاي چنان نقشي به نظر ضروري مي رسد. همسايه ديگر كسي نيست كه در كنار خانه ما زندگي مي كند؛ او كسي است كه با ما در اين محيط زندگي مي كند.

امنيت مبهم

قطعاً مسئله امنيت در زندگي آپارتماني بسيار اهميت دارد و به راحتي نيز نمي توان درباره وجود يا عدم وجود آن سخن گفت، اما شرايطي كه در آپارتمان حاكم است زمينه هاي مناسبي را براي افزايش ضريب امنيت ساكنان آن فراهم مي سازد. زندگي در يك محيط علاوه بر اين كه ممكن است ميزان خطر را افزايش دهد، مي تواند به دليل منافع مشترك همسايگان با يكديگر باعث افزايش ميزان همبستگي آنها شده و مراقبت از همديگر را بيشتر كند.

با اين حال نمي توان به راحتي نتيجه گرفت كه آيا واقعاً آپارتمان محل امني است چرا كه به دليل زندگي خانواده هاي مختلف، ورود افراد ناشناسي كه براي بسياري از خانواده ها ناآشنا هستند امكان نظارت بر رفت و آمد افراد و محيط آپارتمان را دشوار مي سازد. در چنين شرايطي سرقت از آپارتمان مي تواند روابط ميان همسايگان را به شدت مخدوش كند، چرا كه بي گمان اولين مظنون آنهايي هستند كه در نزديكي ما زندگي مي كنند. به نظر مي رسد سنخيت افرادي كه در آپارتمان زندگي مي كنند تأثير بسزايي در افزايش امنيت محيط زندگي دارد چرا كه بالطبع روابط آنها با يكديگر بيشتر بوده و ميزان هميشگي آنها افزون تر مي باشد.

فرهنگ هاي متكثر

در بدترين حالت آپارتمان داراي خانواده هايي است كه فرهنگ هاي متفاوتي با يكديگر دارند. در اين شرايط هم زيستي مسالمت آميز ميان همسايگان كاري به غايت دشوار است و مهم ترين عامل نيز فقدان الگوهاي رفتاري مشترك ميان آنهاست. در خانواده اي نوع خاصي از پوشش مرسوم است در حالي كه براي خانواده ديگر آن نوع پوشش يك نوع كج روي است.

از آن جايي كه آپارتمان جايي است كه افراد در مواضع گوناگوني با يكديگر برخورد مي كنند اين شيوه ها و الگوهاي رفتاري متفاوت مي تواند بحث و جدل هاي فراواني را ميان همسايگان برانگيخته و در نهايت فضاي زندگي آپارتماني را به فضاي سرد و بي روح مبدل سازد. اين وضعيت زماني وخيم تر مي شود كه علاوه بر تنوعات فرهنگي و حتي قومي، تفاوت هاي منزلتي نيز ميان همسايگان وجود داشته باشد. در چنين شرايطي همه چيز نشان از آتش زير خاكستر دارد اما ضرورتاً به بحث و جدل نيز ممكن است منتهي نشود. علت اين امر را در مسأله اي كه تنها در زندگي آپارتماني وجود دارد مي توان يافت.

اين مسأله مهم همان نقش مديريت ساختمان است. مديريت ساختمان كسي است كه معمولاً تصميماتش براي ساكنان ساختمان مشروعيت دارد و تا حدي نقش يك قاضي را ايفا مي كند. او مي تواند با ميانجيگري ميان همسايه ها بسياري از مشكلات را حل و فصل كند. مدير ساختمان معمولاً فردي انتخاب مي شود كه روابط اجتماعي مناسبي دارد و همين توانايي او را در حل و فصل مسايل آپارتمان ياري مي كند. با اين وجود جابجايي ها و نقل مكان هايي كه به دلايل مختلفي رخ مي دهد همواره مي تواند ميزاني از تنش را با خود به همراه آورد. خانواده هاي جديدي كه به آپارتمان مي آيند، اگر زندگي آپارتماني را تجربه كرده باشند بهتر مي توانند خود را با قواعد نانوشته حاكم بر آپارتمان هاي مختلف وفق دهند، اما در صورتي كه اولين تجربه آنها باشد، مدت زماني طولاني وقت خواهد برد تا آنها مطابق با الگوهاي رفتاري آپارتمان كه مورد قبول ساير همسايگان نيز مي باشد، رفتار كنند.

تجربه مدنيت

در پايان مي خواهيم ادعا كنيم كه ممكن است، بسياري را ناخوش آيد و آن اينكه علي رغم همه بدبيني ها نسبت به زندگي آپارتماني، اين زندگي يكي از راه هاي مدني شدن است. ترديدي در اين امر وجود ندارد كه آپارتمان حاصل پيشرفت تمدن بشري است اما قطعاً اين مسأله چالش برانگيز است كه آيا زندگي آپارتماني عاملي در راه مدنيت است؟ اگر اين گونه است، به چه طريقي مي تواند چنين كاري را انجام دهد؟در هر حال آنچه در زندگي آپارتماني رخ مي دهد مجموعه محدودكننده اي از قواعد است كه هم جنبه هاي رواني و هم جنبه هاي زيستي را تحت تأثير قرار مي دهد. اگرچه آزادي بي حد و حصر زندگي سنتي در آپارتمان از بين مي رود، اما قيود حاكم بر آن در راه اجتماعي شدن بيشتر ساكنين و در نتيجه همچون ابزاري براي مدنيت است. زندگي در آپارتمان همچون شاخصي براي سنجش مدنيت افراد مي تواند عمل كند، چرا كه در چنين شرايطي است كه ميزان پايبندي به حقوق ديگران و دفاع از حقوق خود آشكار مي شود.

منيع : همشهري آنلاين

© کپي رايت توسط .:مقاله نت.: بزرگترين بانك مقالات دانشجويي کليه حقوق مادي و معنوي مربوط و متعلق به اين سايت و گردآورندگان و نويسندگان مقالات است.)

برداشت مقالات فقط با ذکر منبع امکان پذير است.

================================================================================================================================================================================================================================================================================

+ نوشته شده در  ساعت   توسط سیدفرشیدغزنینی هاشمی  |  آرشیو نظرات

پرسش وپاسخ در خصوص مسایل آپارتمان

  استقبال بسیار بالای شما بازدیدکنندگان محترم از بخش قوانین و مقررات ما را برآن داشت که در جهت شفاف سازی بیشتر در رفع مشکلات آپارتمان نشینان، بخش جدید "پرسش و پاسخ" را به سایت بیفزاییم. مراجع  و ماخذ این سوالات (که ممکن است سوال شما نیز باشد) از منابع معتبری همچون روزنامه همشهری (ضمیمه حقوق) و سایت های مرتبط اخذ شده است. این موارد صرفا در جهت راهنمایی آپارتمان نشینان محترم بیان شده  و مستفاد حقوقی ندارد.   پرسش و پاسخ ها به تفکیک موضوع: 1- پرداخت شارژ و صورتحساب 2- پارکینگ 3- تعمیرات 4- حقوق مشاعات و مزاحمت 5- موجر و مستاجر   پرداخت شارژ و صورتحساب 1.1. ارائه صورتحساب های آپارتمان پرسش: با سلام در جهت فرهنگ سالم سازی بهتر است مدیران ساختمان موظف به ارائه گزارش از دریافت وجوه و پرداخت وجوه و باقیمانده نقدینگی شوند و بلکه موظف شوند   پاسخ: معمولا در فرهنگ ما بعضی از انجام وظایف در سایه تعارفات مرسوم رنگ می بازند. همین عدم پیگیری وظایف از طرف ذیحقان باعث بی اهمیت شدن رعایت قوانین و شفاف سازی در نحوه انجام امور از طرف مسئولین می گردد. در قانون آپارتمان نشینی هرچند قانون مشخصی که مدیر (ان ) را موظف نماید وجود ندارد، اما خود ساکنین می توانند در انجام این امر و ایجاد رویه هایی برای شفاف نمودن گردش های مالی سازمان به مدیر(ان) کمک نمایند. باتوجه به اینکه اختلافات مالی یکی از موارد رایج در آپارتمان های می باشد، یکی از راه های انجام چنین کاری بهره گیری از نرم افراهای مناسب اینکار به گونه ای است که هرکاربر از صورتحساب خود در هر زمانی بتواند مطلع شود. در سایت "آپارتمان من" با توجه به این مشکل رایج، سرویس حسابداری اینترنتی گذارده شده است که برای آشنایی بیشتر مطالعه لینک زیر را توصیه می کنیم:            ورود به " سرویس اینترنتی حسابداری آپارتمان من"     1.2.تکلیف مانده شارژ پرسش: سلام ، لطفا پاسخ دهید در صورتیکه یکی از مالکان و یا مستاجرین ساختمان را ترک کنند مانده حساب شارژ آنها باید عودت گردد و یا اینکه جزو سرمایه ساختمان حساب می شود ؟ متشکرم   پاسخ: مانده حساب شارژ برای پرداخت هزینه های اختصاصی یا اشتراکی آن واحد می باشد و محل خرج آن مشخص است. بنابراین بدیهی است که از هر واحد به اندازه هزینه های مرتبط به وی دریافت می شود. مبلغی که معمولا به عنوان تنخواه در صندوق آپارتمان باقی می ماند (که باید مبلغ موجودی هر واحد در آن مشخص باشد) برای انجام مواردی است که آن واحد در آن سهم دارد و اگر به دلیل ترک اپارتمان سهمی متوجه مالک یا مستاجر نباشد، حفظ السهم وی با توافق خواهد بود. توصیه ما، شفاف نمودن دخل و خرج آپارتمان برای جلوگیری از ابهام در مطالبات متقابل مالک/مدیر می باشد. می توانید از سرویس زیر برای دستیابی به ای موضوع استفاده نمایید: ورود به " سرویس اینترنتی حسابداری آپارتمان من"     1.3.سهم شارژ پارکینگ 
پرسش: 
با سلام من در یک آپارتمان پنج واحدی سکونت دارم.یک واحد آن دارای 2 پارکینگ خودرو در سند مالکیت میباشد آیا شارژ ماهیانه را باید بیشتر پرداخت کند؟ پاسخ: باسلام.براساس ماده چهارم قانون تملک آپارتمان ها حقوق و تعهدات و همچنین سهم هریک از مالکان قسمت های اختصاصی از مخارج قسمت های مشترک متناسب است با نسبت مساحت قسمت اختصاصی تمام ساختمان است و پارکینگ نیز از این قضیه مستثنی نیست. لذا برای تعیین سهم واحد دارای بیش از یک پارکینگ از میزان شارژ باید ببینید سهم هزینه هر پارکینگ از شارژ چه میزان است. از آنجا که معمولا موضوع نظافت ساختمان در مورد پارکینگ انجام می شود، می توانید محاسبه را با لحاظ اینکه چقدر از هزینه نظافت در مورد پارکینگ ها است تقسیم هزینه نظافت را انجام دهید.   1.4.پرداخت حق شارژ با وجود خالی بودن محل پرسش: من مالک یک باب اپارتمان در یک مجموعه 8 واحدی ساکن هستم که در حال حاضر 2 ماه است تخلیه شده و کسی در آن نیست. اینجانب تنها 3 الی 4 مرتبه برای سرکشی، آن هم برای مدت چند دقیقه به آنجا مراجعه کرده ام. مدیر ساختمان بابت این 2 ماه از من شارژ ماهیانه مطالبه کرده است در صورتی که من  هیچ استفاده ای از آب و برق و گاز  و.... نکرده ام، آیا من با توجه به خالی بودن ملک باید حق شارژ آپارتمان را پرداخت کنم؟ پاسخ: طبق قانون تملک آپارتمان ها همه ساکنین باید بع نسبت سهم خود از قسمت اختصاصی ساختمان هزینه های مشترک را پرداخت کنند. استفاده از ملک نیز، شرط در پرداخت یا عدم پرداخت شارژ ماهیانه نیست و باید شارژ ماهیانه را هرچند که از آن استفاده نمی کنید پرداخت کنید البته در صورتی که شارژ ساختمان شامل بهای هزینه آب و گاز و غیره باشد آنگاه مالکی که واحد او خالی از سکنه باشد از پرداخت وجه قسمتی از هزینه که مربوط به سایر خدمات مشترک مصرفی است معاف می باشد. منبع: همشهری   1.5.عدم پرداخت حق شارژ پرسش: در آپارتمان ما یکی از ساکنان از پرداخت حق شارژ خود خودداری می کند. چگونه می توان موضوع را پیگیری کرد؟ پاسخ: در صورت امتناع مالک و یا استفاده کننده از ملک از پرداخت سهم خود از هزینه های مشترک ابتدا مدیر ساختمان یا هیات مدیره باید به وسیله ارسال اظهارنامه ای به آن شخص با ذکر مبلغ بدهی اخطار کند که بدهی خود را بپردازد و چنانچه شخص ظرف مدت 10 روز پس از ابلاغ اظهارنامه از پرداخت بدهی خود سرباز بزند، مدیر ساختمان می تواند از دادن خدمات مشترک از قبیل آب و برق و گاز به او خودداری کند. منبع: همشهری-  ضمیمه حقوق     1.6.هزینه های مربوط به قسمت های مشترک پرسش: اینجانب در یک ساختمان 8 واحدی ساکن هستم. واحد من و چند واحد دیگر بدون پارکینگ است ولی قسمتی از پارکینگ مشاع است و کنتورهای همه واحدها نیز در پارکینگ است. مدیر ساختمان از گذاشتن موتور سیکلت اینجانب و همسایه های دیگر در قسمت مشاع ساختمان جلوگیری میکند. آیا این کار او قانونی است؟ اگر به هر دلیل پارکینگ دپار آسیب شود و نیاز به بازسازی داشته باشد آیا ماهم باید برای بازسازی آن هزینه ای پرداخت کنیم؟ درضمن بنده این واحد را تازه خریداری کرده ام و از قوانینی که مدیر ساختمان گذاشته است هیچگونه اطلاعی ندارم. لطفا من را راهنمایی کنید.   پاسخ: طبق قانون تملک آپارتمان ها و قانونمندی، هزینه های قسمت های مشترک (مشاع) ساختمان بر عهده همه مالکان ساختمان یا در صورت تفویض اختیار به مدیران با اجازه آنها صورت بپذیرد. تعیین مدیر ساختمان نیز در صلاحیت مجمع عمومی مالکان ساختمان است. منبع: همشهری   1.7.پرداخت شارژ آپارتمان خالی پرسش: آیا آپارتمان های خالی از سکنه نیز مشمول پرداخت حق شارژ می شوند و یا اینکه از پرداخت آن معاف هستند؟   پاسخ: مبلغ حق شارژ آپارتمان که به مواردی از قبیل نظافت آپارتمان و یا هزینه های عمومی ساختمان مانند سرویس آسانسور و تعمیرات و مواردی از این دست است، مربوط به همه واحدهای ساختمان است. البته در صورت توافق همه اعضای ساختمان و نظر مساعد هیات مدیره ساختمان می توان در این خصوص ترتیب دیگری اتخاذ کرد. 
منبع: همشهری- 15 مرداد 92 – ضمیمه حقوق     پارکینگ   2.1.هزینه پارکینگ و  قسمت های مشترک پرسش: در یک آپارتمان 14 واحدی ساکن هستم و 9واحد پارکینگ اختصاصی داریم و5 واحد دیگر پارکینگی ندارند آیا باید هزینه شارژ ساختمان جهت این 5 واحد کمتر اخصاص یابد یا هزینه های مربوط به پارگینگ از این 5 واحد اخذ نشود آیا در این صورت همسایگان طبقه پایین هم میتوان مدعی شوند که هزینه های مربوط به پشت بام ( ایزوگام و ...) پرداخت نکنند ؟؟؟؟ لطفا راهنمایی فرمایید در صورت مکان شماره ماده قانونی معرفی فرمایید بسیار ممنون میشوم.   پاسخ: قبل از پاسخ، بهتر است توضیحی در مورد مالکیت آپارتمان ها ارائه نمایم. مالکیت در آپارتمان‌ها را به دو قسمت اختصاصی و مشترک تقسیم می‌کند: اول قسمت‌های اختصاصی یک ساختمان که برای هر مالکی در سند مالکیت‎اش مشخص می‌شود مانند واحدهای جداگانه ساختمان همراه سایر متعلقات ماندن پارکینگ و انباری و ... است که متراژ و جزییات آن نیز به طور دقیق در سند مالکیت ذکر شده است. در بخش دوم قسمت‌هایی از ساختمان قرار دارد که با سایر اهالی مشترک است. این بخش را در حقوق مشاعات می‌نامند. طبق ماده 2 قانون تملک آپارتمان‌ها، قسمت‌های مشترک آپارتمان، قسمت‌هایی از ساختمان است که حق استفاده از آن منحصر به یک یا چند آپارتمان یا محل و پیشه مخصوص نیست و به تمام مالکان به نسبت قسمت اختصاصی آنها تعلق می‌گیرد مانند باغچه، حیات و پشت بام را در بر می‌گیرد. طبق ماده 4 قانون تملک  اپارتمان ها هزینه های ثابت این بخش ها به دلیل عدم ارتباط با مساحت زیربنا به طور مساوی تقسیم خواهد شد زیرا مطابق ماده 33 آیین نامه اجرایی هزینه های ثابت ارتباطی به میزان مساحت زیربنا ندارد.  این هزینه ها در مورد بخش های اختصاصی ساختمان برعهده مالکین است مگر آنکه در این خصوص مابین ساکنین آپارتمان توافقی حاصل شده باشد.   2.2.اجاره پارکینگ پرسش: سلام . من مستاجر آپارتمان 18 واحدی هستم . پارکینگ های هر واحد مجزا و تفکیک شده است. من پارکینگ خودم را به شخصی خارج از آپارتمان اجاره دادم و ریموت درب پارکینگ هم دست آن شخص هست. آیا این کار غیر قانونی است؟   پاسخ: اصولا اجاره پارکینگ مغایر با قوانین می باشد. در همین زمینه توجه شما را به خواندن قانون زیر جلب می نمایم: دستورالعمل: فروش یا اجاره انباری یا پارکینگ به اشخاص خارج از ساختمان   
2.3.پارک بهمراه مزاحمت پارکینگ 
پرسش: 
همسایه ای داریم که با پارک اتومبیل خود مزاحم رفت و امد اتومبیل بنده در پارکینگ بنده می شود. ایشان خودرو خودرا در پارکینگ همسایه ( البته با ادعای کسب اجازه از مالک پارکینگ ) پارک میکنند. برای مزاحمت در پارکینگ ایا قانونی تصویب شده است ؟ پاسخ: در صورتی که همسایه شما از مالک پارکینگ اجازه داشته باشد می تواند در محل مشخص شده و در محدوده پارکینگ همان واحد اتومبیل خود را پارک نماید. اما اگر  نوع پارکینگ شما و ایشان در سند "پارکینگ مزاحم" باشد، در این صورت نحوه تردد توافقی خواهد بود. اما در کل  پارک بدون اجازه در پارکینگ همسایه یا ادخال در آن، به نوعی خلاف قانون است و با اقامه دعوا از سوی مالک، باید اجرت المثل (اجاره مدت تصرف) که با نظر کارشناس دادگستری تعیین می‌شود، به مالک پرداخته شود. در صورت ایجاد مزاحمت در پارک مدیر ساختمان به نمایندگی از سوی مالکین آپارتمان ها می تواند با تقدیم شکوائیه ای به دادسرای عمومی از مالک مزاحم شکایت کند. دادسرا و سپس دادگاه نیز پس از احراز صحت امر، مالک متخلف را وفق ماده 690 قانون مجازات اسلامی محکوم به یک ماه تا یک سال حبس و به علاوه رفع مزاحمت می نماید و در صورت تشدید مزاحمت ، دادگاه مشارالیه را علاوه بر رفع مزاحمت به حبس از شش ماه تا 2 سال محکوم خواهد نمود.   2.4. حق السهم پارکینگ 
پرسش: با سلام و خسته نباشید آپارتمان ما دارای ۸ واحد هست که در ۲طبقه اول در هر طبقه ۲ واحد هست و در ۴ طبقه بعدی در هر طبقه ۱ واحد قرار داره. و ۱۰ پارکینگ وجود داره در سند هر واحد هم یک پارکینگ قید شده. ۴ واحد بالا میگن حق السهم ما بیشتره و برای ماست، و طبقات پائین به سند استناد میکنند و اینکه ان ۲پارکینگ به واحد متقاضی باید اجاره داده شه. تکلیف ۲ پارکینگ اضافه چیست؟   پاسخ: باسلام. کاربر گرامی! اولین توصیه به جنابعالی رجوع به شورای حل اختلاف برای طرح موضوع و بررسی اسناد مالکیت و صورتجلسات تفکیکی آپارتمان است. البته  در اسناد مالکیت آپارتمان ها و پایانکار تکلیف کلیه اختصاصات واحدها مشخص گردیده است اما اگر در مورد سایر موارد مشاع در صورتجلسه تفکیکی تعیین تکلیف نگردیده باشد، طبق ماده 10 قانون تملک آپارتمان "هرکس آپارتمانی را خریداری می نماید به نسبت مساحت اختصاصی خریداری خود در زمینی که ساختمان روی آن بنا شده یا اختصاص به ساختمان دارد ، مشاعا سهیم می گردد مگر آنکه مالکیت زمین مزبور به علت وقف یا خالصه بودن یا علل دیگر متعلق به غیر باشد که در این صورت باید اجور آن را به همان نسبت بپردازد .   2.5. عبور از پارکینگ مجاور 
پرسش: پارکینگی در ساختمان خود دارم . آیا من حق عبور از پارکینگ مجاور را دارم؟ آیا مالک پارکینگ مجاور می تواند مانع عبور من شود؟   پاسخ: از آنچا که پارکینگ از مشاعات ساختمان تلقی می شود، هر چند که قسمت اختصاصی در آن واقع شده باشد و با توجه به ماده 97 قانون مدنی که وجود حق العبور براساس قرارداد را به رسمیت می شناسد، مانع شدن مالک پارکینگ مجاور در عبور از پارکینگ وی و استیفا از پارکینگ شخصی خلاف قانون است و شما می توانید با مراجعه به دادگاه با طرح دعوای ایجاد مزاحمت در حق، آن مالک را الزام به رعایت حق العبور کنید.   منبع: ضمیمه حقوق همشهری    2.6. مزاحمت در تردد در پارکینگ 
پرسش: با عرض سلام و خسته نباشید مالک طبقه اول ساختمان ۵ طبقه و تک واحدی هستیم . این ساختمان در طبقه همکف ۳ واحد پارکینگ در اسناد ذکر گردیده که قطعه اول متعلق به ما می باشد و طبقه ۲ و ۵ قطعه ۲ و ۳ را مالک هستند . این پارکینگ دارای ۲ درب که یکی درب آکاردئونی ریموت دار و دیگری درب ریلی که یک درب باز شو نیز داخل آن تعبیه گردیده است . چندی است که مالک طبقه ۵ به بهانه اینکه درب روبروی پارکینگ اینجانب می باشد آن را قفل کرده و اجازه تردد به دیگران نمی دهد . پس از باز نمودن قفل درب توسط همسایه ها با فحاشی به دادسرا مراجعه و دادخواست تخریب قفل و درب داده است .در مقابل ما نیز دادخواست ممانعت از حق و ایجاد مزاحمت دادیم ، که با درخواست کارشناسی که طبقه ۵ داده است به موضوع درب مشاعی اشاره ولیکن عنوان نموده اند که تردد از آنجا بایستی با اذن و اجازه وی صورت گیرد و در عوض چون ایشان نیز راه تردد ندارد بایستی از ما اجازه بگیرد . ولی وی که زنی بیوه و بد دهن می باشد با دعوا و زور از آنجا تردد می کند و به محض ورود ماشین پراید خود را به در می چسباند و قفل هم می کند در حالیکه هنوز هیچ رای صادر نشده و مهلت اعتراض به نظریه کارشناس هم داریم . چاره چیست در ضمن هنگام ورود وخروج درب ریلی را محکم به دیوار می کوبد و با ایجاد صدای مهیب سلب آسایش می کند و هنگام عبور خودروی ما را به عمد خط می اندازد . اخیرا برای اذیت بیشتر از پرداخت هزینه آب و برق مشترک هم خودداری میکند و دائما می گوید شکایت کنید با این وضع دائما باید در کلانتری و دادسرا باشیم   پاسخ: موضوعاتی که مطرح نموده اید مصداق مزاحمت و یا عدم مشارکت در هزینه های مشاع بوده و قابل طرح در شورای حل اختلاف می باشد اما همانگونه که خودشما اشاره کردید در اینصورت باید دائما در حال جمع استشهاد و حضور در دادگاه باشید . نظر کارشناس قابل بازبینی است (اگر کمکی به حل موضوع می نماید) اما واقعا در ارتباط با چنین همسایه هایی راه حل های روانشناسانه می تواند راهگشا باشد. مذاکره، کم توجهی، پادرمیانی یکی از نزدیکان ایشان، آگاه نمودن ایشان به امکان انجام امور متقابل  و... از راهکارهایی است که با توجه به شخصیت هر فرد می تواند برای پیشگیری از رفتارهای نامتعارف کاربرد داشته باشد.     تعمیرات   3.1.خسارت ناشی از خرابی ایزوگام و نم دادن سقف پرسش:   باسلام من واحدی را در طبقه آخر آپارتمان خریداری کرده ام  حدود 1سال بعد اسباب کشی کردم در این مدتی که خالی از سکنه بود ایزوگام ساختمان فرسوده شده و آب به داخل ساختمان نشت کرده و خساراتی در بر داشته مدیر ساختمان هزینه مربوط به داخل ساختمان را تقبل نمیکند آیا قانونا حق با من است و باید بپردازد؟   باسلام 1-واحد من طبقه آخر یک آپارتمان و سقف نم داده هزینه تعمیر با کیه؟ 2- پارکنگها مشخص نشدن برای مشخص شدن جای پارک چه کار باید کرد...توی سند فقط ذکر شده پارکینگ دارد؟؟   پاسخ بخش اول سوال: طبق بند "ب" ماده 4 آیین نامه قانون تملک آپارتمان ها، پشت بام وایزوگام جزء قسمت های مشترک ساختمان محسوب می شود و در صورت وقوع نشتی و سرایت رطوبت و بروز خسارت به طبقه زیرین و غیره مسئولیت تعمیر خرابی بر عهده مدیر ساختمان است و هزینه های آن نیز از صندوق ساختمان پرداخت خواهد شد.   بخش دوم سوال: قانونا وضعیت پارکینگ در سند تفکیکی آپارتمان مشخص می شود اما اگر این تفکیک انجام نشده باشد، این عمل از طریق طرح در جلسات ساختمان و رای ساکنان تقسیم می شود. در مورد قانونی بودن یا نبودن این کار بهتر است بدانید که، حتی با توافق اکثریت ساکنان ساختمان هم نمی‌توان این کار را انجام داد و حتما باید همه مالکان رضایت داشته باشند. طبق ماده 10 قانون مدنی، اگر تقسیم پارکینگ بین مالکان، با توافق همه مالکان باشد، اشکال قانونی ندارد، اما فراموش نکنید که نحوه شماره‌گذاری و پلاک‌گذاری پارکینگ، توسط مامور و نماینده سازمان ثبت انجام می‌شود. روند کار هم به این صورت است که از بالاترین طبقه آپارتمان کار پلاک‌گذاری را شروع می‌کنند و بعد از آن، از پایین‌ترین نقطه آپارتمان، واگذاری پارکینگ را انجام می‌دهند. در واقع، مالکان با توافق نمی‌توانند داشتن یا نداشتن پارکینگ را تعیین کنند، بلکه فقط می‌توانند در مورد این‌که کدام پارکینگ را بردارند، توافق کنند.   3.2.عیب های ملک استیجاری پرسش: بعضی از قسمت های ملک اجاره ای دارای عیب هایی است. آیا می توانم مقداری از مبلغ اجاره را به خاطر آن کسر کنم؟ پاسخ: این موضوع بسته به توافق شما با مالک و شرایط مندرج در اجاره نامه دارد. اما چنانچه در آن مورد توافقی حاصل نشود و در اجاره نامه نیز چیزی پیش بینی نشده باشد طبق قانون شما می توانید اجاره را فسخ کنید و یا اینکه با وجود آن عیب با تمامی اجرت توافقی اجاره را قبول کنید. البته اگر موجر به نحوی که به شما ضرری وارد نشود آن عیب را برطرف کند شما حق فسخ نیز نخواهید داشت. منبع: همشهری- ضمیمه حقوق   3.3.تعمیر آپارتمان قدیمی پرسش: آیا قانونی وجود دارد که مالکان آپارتمانی که قدیمی شده و نیاز به تعمیر دارد را ملزم به انجام تعمیرات کند؟   پاسخ: قانون تملک آپارتمان ها طی شرایطی این موضوع را پیش بینی کرده است به نحوی که چنانچه به تشخیص 3 نفر از کارشناسان رسمی دادگستری عمر مفید ساختمان به پایان رسیده باشد و یا به هر دلیل دیگر ساختمان دچار فرسودگی کلی شده باشد و بیم خطر جانی و یا مالی برود و اقلیت مالکان با تعمیر آن موافق نباشند با حکم دادگاه و تهیه مسکن مناسب برای مخالفان، نسبت به تجدید بنا اقدام نمایند. منبع: همشهری- 25 تیر 92 – ضمیمه حقوق   حقوق مشاعات و مزاحمت   4.1.اشغال فضای مشاع پرسش با سلام و تشکر از سایت خوبتون من در اپارتمانی زندگی می کنم که چندی پیش همسایه محترم بخاطر قرار دادن اسپیلتش دیوار من رو سوراخ کرد وتمام فضای مشاع بین دو ساختمون(کل فضا یک متر بوده) رو گرفت . پس از مدتی من می خواستم گاز وصل کنم چون باید از کنار اسپیلت همسایه می گذشت تایید نشد . حال می خواستم ببینم آیا همسایه حق داره از کل فضا استفاده کنه یا نصف این فضا از آن منه ؟لطف کنید ماده قانونی رو معرفی کنید ممنون پاسخ : باسلام. ابتدا بررسی نمایید  در صورتجلسه تفکیکی این فضا مشاع ذکر شده یا اختصاصی و اصولا مربوط به کدام واحدهاست؟ اگر صرفا متعلق به دو واحد به صورت اشتراکی باشد،  هرگونه دخل و تصرف در آن می بایست با توافق سایر شرکاء باشد در غیر اینصورت از طریق شورای حل اختلاف و مراجع قضایی قابل پیگیری است.   4.2.درآوردن کفش ، جلوی درآپارتمان پرسش : ما درآپارتمانی15  واحدی زندگی می کنیم و همسایه ما به دلیل گذاشتن کفش، جلوی در آپارتمان(در راهرو) ،بارها با بچه های من بحث کرده است آیا گذاشتن کفش ممنوع است ؟ پاسخ : اولا در آوردن کفش جلوی آپارتمان طبق تبصره ماده 3 آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان ها ممنوع است. ثانیا : زیبایی و نظم ساختمان رابر هم می زند. ثالثا: در مواقعی که کفش ها توسط خارج اشخاص خارج از ساختمان سرقت رود موجب تنش بین اهالی ساختمان می شود. حتی گذاشتن کمد مخصوص کفش هم ممنوع است مگر اینکه مجمع عمومی تصمیم بگیرد که برای همه واحدها کمد مخصوص کفش تهیه و جلوی در آپارتمان مالکان گذاشته شود.در غیر این صورت اگر عده ای از واحدها دارای کمد کفش باشند و عده ای دیگر نباشند، بر خلاف آیین نامه مربوط خواهد بود. منبع همشهری،راهنمای حقوقی شهروندان،به کوشش دکتر محسن اسماعیلی   4.3.مزاحمت ناشی از تردد همسایگان پرسش: سلام  در ساختمان 25 واحدی در سعادت اباد  زندگی میکنم که بدلیل کوچک بودن واحدها تعداد زیادی از ساکنین مستاجر هستند؛  بعضی مالکین خارج کشور بسر میبرند. اکثر مستاجرها دارای مشکلات بسیار زیاد منجمله میهمانی هایی پرسروصدا  هر هفته رفت و امدهای ناجور؛ تردد با لباس نامناسب در راه پله؛ نگهدارس از سگ ( مواجهه با فضولات و سروصدای حیوان ) و... میباشند که با وجود تذکر کتبی مدیر ساختمان ترتیب اثر نداده و برعکس فحاشی میکنند ........؟ پاسخ: متاسفانه این موضوع در برخی دیگر از آپارتمان ها نیز وجود دارد و زندگی را برای ساکنین قانونمند به کابوسی دائمی مبدل می سازد. در اولین مرحله، صحبت فردی یا طرح در جلسات ساختمان و حل و فصل موضوع از طریق ریش سفیدان ساکن توصیه می شود.  اگر باز هم با وجود تمام صحبت‌ها و تلاش‌ها، آنها به آزار و اذیت خود ادامه دادند با صاحب ملک تماس بگیرید و از او بخواهید که شخصا با همسایه مزاحم صحبت کند. اصولا در این مرحله جواب می‌گیرید. به هر حال پای صاحب خانه که وسط می‌آید مسائل تغبیر می‌کند. در نهایت  شما به عنوان یک همسایه قانونمند می‌توانید از همسایه خود شکایت کنید، ولی بهتر است نگذارید کار به شکایت و پلیس بکشد می‌توانید با یک برخورد مناسب مشکلتان را حل کنید. در مورد نگهداری حیوانات، شما را به خواندن قوانین مربوطه راهنمایی می کنم. (کلیک کنید) 4.4.مزاحمت ناشی از سروصدای طبقه بالایی پرسش: سلام همسایه طبقه بالایی ما سزوصداهای زیادی دارد از جمله دویدن مدام بجه روی سرامیک بلند حرف زدن بزرگترها بلند کردن صدای تلویزیون کشیدن مبل انداختن اشیا روی سرامیک و گاهی شکستن گردو و توپ بازی به تذکرات ما هم توجه نکرده و حتی صحبت های مدیریت هم تاثیر نداشته ایا راه قانونی برای وادار کردن وی به ارامش وجود دارد ممنون میشوم راهنمایی بفرمایید.   پاسخ: شدت انعکاس صدای برخورد پا یا هرجسم دیگر با کف آپارتمان که به طبقه پایین منتقل شده و موجب اختلال آرامش آن طبقه می گردد ، اصولا از مسائل فنی و سازه ای ساختمان است و برای اینکه به کل ساختمان مربوط نیست ، نمی تواند اقدامی از سوی مدیر ساختمان قابل تصور باشد اما هرگاه صدای پا و برخورد اجسام طبقه بالا بیش از حد متعارف موجب سلب آسایش آپارتمان طبقه پایین باشد، مالک طبقه فوقانی به عنوان مزاحم در دادسرای عمومی قابل تعقیب خواهد بود.   
4.5.مزاحمت بصری در ساختمان پرسش: سلام.ما در اپارتمان 14 واحدی زندگی میکنیم.متاسفانه یکی از همسایه ها ماهواره خریده و بعد از قرار دادن ان در پشت بام اپارتمان ، سیم ان را از جلوی اتاق بنده رد کرده است.مشکل من این است که این سیم ضمن زشت کردن ساختمان باعث شده وقتی باد می اید این سیم مرتبا به دیوار کوبیده شود و پشت سرهم صدا تولید کند.ایا رد کردن هر سیمی از جلوی پنجره ی اتاق های ساختمان به این شکل ممنوع نیست؟میشود اعتراض کرد؟ممنون.   پاسخ: توصیه من به شما مصالحه می باشد، سیم چیز خاصی نیست، خودشما هم  می توانید سیم را کمی  منحرف نمایید و یا به دیوار بچسبانید تا مانع از ایجاد صدا شوید و جلوی پنجره نباشد. در هر صورت هر نوع مزاحمتی با دلایل محکمه پسند محکوم به رفع می باشد. منبع:  http://vekalat.ravabet.com - يزدي، وكيل دادگستري   4.6.امکان استفاده همه مالکان از قسمت های مشترک پرسش: آپارتمانی را خریداری کرده ام، در یک ساختمان 4 طبقه (در هر طبقه یک واحد) . طبقات اول و دوم مربوط به یک نفر یعنی همان مالک اولیه است که خانه قدیمی اش را کوبیده و ساختمان فعلی را ساخته است. در ضمن این ساختمان فقط 2 پارکینگ دارد که آنها متعلق به همان مالک طبقات اول و دوم است (دوپارکینگ جمعا به متراژ 22 متر مربع ). ملک مذکور جنوبی است و راه ورودی پارکینگ جدای از ورودی راه پله است، ولی از راه پله به ورودی پارکینگ راه دارد و ورودی حیاط هم از داخل پارکینگ است. طبق صورتجلسه تفکیکی ساختمان، حیاط و باقی متراژ پارکینگ جزء مشاع است اما مالک پارکینگ ها مانع از ورود ساکنان طبقه دیگر به پارکینگ و حیاط می شود. او پارکینگ را کاملا تصاحب کرده و آن را تبدیل به یک واحد نیمه مسکونی کرده است و بر روی راه پله به پارکینگ پرده نصب کرده است. همچنین وی نه در رنگ آمیزی راه پله ها که وضع خیلی بدی دارند و نه در تعمیر پشت بام همکاری نمی کند. در ضمن یک انباری کاذب که در پارکینگ ایجاد شده و متعلق به همه است را تصاحب کرده است. راه حل قانونی این مشکل را توضیح دهید. پاسخ: با توجه به قانون تملک آپارتمان ها همه مالکان قسمت های اختصاصی در قسمت های مشاع ساختمان مالکیت و حق تصرف دارند. طبق قانون مدنی تصرف یکی از مالکان مشاع باید با اجازه سایر شرکاء باشد . لذا استفاده از حیاط و قسمت های مشاع پارکینگ ، باید به اجازه همه شرکاء باشد و یک مالک اختصاصی نمی تواند مانع از تصرف سایر شرکاء شود. شما باید به شورای حل اختلاف محل ملک، مراجعه و دعوای رفع ممانعت و مزاحمت از حق، علیه شریک مزاحم طرح کنید. در مدتی هم که شریک به تنهایی از حیاط و قسمت های مشاع استفاده می کرده است باید اجرت المثل ایام تصرف را بپردازد. منبع: همشهری   4.6.نصب اسپلیت در فضای مشاع پرسش: با سلام و تشکر از سایت خوبتون من در اپارتمانی زندگی می کنم که چندی پیش همسایه محترم بخاطر قرار دادن اسپیلتش دیوار من رو سوراخ کرد وتمام فضای مشاع بین دو ساختمون(کل فضا یک متر بوده) رو گرفت . پس از مدتی من می خواستم گاز وصل کنم چون باید از کنار اسپیلت همسایه می گذشت تایید نشد . حال می خواستم ببینم آیا همسایه حق داره از کل فضا استفاده کنه یا نصف این فضا از آن منه ؟لطف کنید ماده قانونی رو معرفی کنید ممنون پاسخ: باسلام. ابتدا بررسی نمایید  در صورتجلسه تفکیکی این فضا مشاع ذکر شده یا اختصاصی و اصولا مربوط به کدام واحدهاست؟ اگر صرفا متعلق به دو واحد به صورت اشتراکی باشد،  هرگونه دخل و تصرف در آن می بایست با توافق سایر شرکاء باشد در غیر اینصورت از طریق شورای حل اختلاف و مراجع قضایی قابل پیگیری است.     4.7.تعیین تکلیف انباری خارج از صورتجلسه تفکیکی پرسش: با سلام و سپاس از مطالب مفیدتان بنده مدیر یک مجتمع 35 واحدی هستم که 30 درصد این واحد ها هنوز فروش نرفته است(خالی می باشد.) سازنده در پارکینگ و بالای پشت بام چند انباری بدون مجوز (بعد از گرفتن پایان کار ) ساخته است که در سند هیچکدام از واحد ها ثبت نشده است.آیا این انباری ها جزو مشاعات محسوب می شود و می توان به عنوان انباری کل مجتمع از آن استفاده کرد یا سازنده حق دارد مجوز تصرف آن را به خریداران جدید اعطا نماید. با سپاس   پاسخ: کاربر گرامی! موضوع مشاعات در صورتجلسه تفکیکی کاملا مشخص می شود و از نظر قانونی سطح زیربنای آن انبارها مشاع محسوب می گردد اما موضوعی که در اینجا وجود دارد عدم انطباق مشخصات پایانکار ساختمان با وضعیت موجود است که از نظر قانونی از طریق هریک از خریداران واحدها  از طریق مراجع قانونی قابل طرح و پیگیری خواهد بود.     موجر و مستاجر   
5.1.خسارت تاخیر در انجام تعهد پرسش:   قرارداد اجاره یک ساله ای را با شخصی بسته ام اما بعد از گذشت 2 ماه خانه اجاره ای را تخلیه کرده ام. اما صاحب خانه اجاره اش را از من مطالبه می کند. چه باید بکنم؟ پاسخ: عقد اجاره عقدیست لازم و هیچیک از طرفین نمی تواند آن را بدون مجوز قانونی و به صورت یک طرفه فسخ نماید، بنابراین شما باید تا پایان قراردادتان اجاره بها را کاملا پرداخت کنید و ودیعه خود را هم در پایان مدت پس بگیرید مگر آنکه دلیل قانونی برای فسخ اجاره داشته باشید یا به هر نحو با موجر توافق نمایید. گاه در قرارداد اجاره طرفین شرایطی را برای فسخ قرارداد پیش بینی می کنند که از این مشکلات جلو گیری می کند.  منبع: همشهری     5.2.اختلاف در تمدید اجاره و شرایط مورد اجاره پرسش: موعد مورد اجاره تمام شده موجر اجاره بهارا دوبرابر کرده ایا موجر میتواند اینکار را انجام دهد در ضمن که زمان تحویل مورد اجاره اپارتمان بسیار کثیف بود شیر الات خراب  کابینت ها غیر قابل استفاده بود تمام این موارد را مستا جر درست کردند  الان زمان تخلیه مبلغ دومیلیون بابت خسارت  احتمالی به اپارتمان نگه می دارد و از یک تاریخی روزانه 500000 تومان بابت اجاره کسر خواهند کرد پاسخ: شما در موعد اتمام اجاره موظف به تخليه هستيد . پرداخت تعميرات اساسي بعهده موجر مي باشد و برابر قرارداد اگر بابت هر روز تاخير در تخليه پرداخت خسارتي مشخص كرده باشيد بايد آنرا پرداخت نماييد.  اگر در اين مورد توافقي با موجر كرديد يا ايشان به شما بابت تخليه مهلتي داد حتما آنرا كتبي بفرماييد تا بعدا موجر سوء استفاده نكند منبع:  http://vekalat.ravabet.com - يزدي، وكيل دادگستري                دیدگاه ها ارسال شده توسط مهمان در تاریخ یکشنبه, 1393-04-08 22:17. با عرض سلام و خسته نباشید با عرض سلام و خسته نباشید مالک طبقه اول ساختمان ۵ طبقه و تک واحدی هستیم . این ساختمان در طبقه همکف ۳ واحد پارکینگ در اسناد ذکر گردیده که قطعه اول متعلق به ما می باشد و طبقه ۲ و ۵ قطعه ۲ و ۳ را مالک هستند . این پارکینگ دارای ۲ درب که یکی درب آکاردئونی ریموت دار و دیگری درب ریلی که یک درب باز شو نیز داخل آن تعبیه گردیده است . چندی است که مالک طبقه ۵ به بهانه اینکه درب روبروی پارکینگ اینجانب می باشد آن را قفل کرده و اجازه تردد به دیگران نمی دهد . پس از باز نمودن قفل درب توسط همسایه ها با فحاشی به دادسرا مراجعه و دادخواست تخریب قفل و درب داده است .در مقابل ما نیز دادخواست ممانعت از حق و ایجاد مزاحمت دادیم ، که با درخواست کارشناسی که طبقه ۵ داده است به موضوع درب مشاعی اشاره ولیکن عنوان نموده اند که تردد از آنجا بایستی با اذن و اجازه وی صورت گیرد و در عوض چون ایشان نیز راه تردد ندارد بایستی از ما اجازه بگیرد . ولی وی که زنی بیوه و بد دهن می باشد با دعوا و زور از آنجا تردد می کند و به محض ورود ماشین پراید خود را به در می چسباند و قفل هم می کند در حالیکه هنوز هیچ رای صادر نشده و مهلت اعتراض به نظریه کارشناس هم داریم . چاره چیست در ضمن هنگام ورود وخروج درب ریلی را محکم به دیوار می کوبد و با ایجاد صدای مهیب سلب آسایش می کند و هنگام عبور خودروی ما را به عمد خط می اندازد . اخیرا برای اذیت بیشتر از پرداخت هزینه آب و برق مشترک هم خودداری میکند و دائما می گوید شکایت کنید با این وضع دائما باید در کلانتری و دادسرا باشیم پاسخ :باسلام. پاسح شما در بخش پارکینگ ، کد 2.6 ارائه شد. پاسخ دادن ارسال شده توسط مهمان در تاریخ چهارشنبه, 1393-04-04 20:43. با سلام و سپاس از مطالب با سلام و سپاس از مطالب مفیدتان بنده مدیر یک مجتمع 35 واحدی هستم که 30 درصد این واحد ها هنوز فروش نرفته است(خالی می باشد.) سازنده در پارکینگ و بالای پشت بام چند انباری بدون مجوز (بعد از گرفتن پایان کار ) ساخته است که در سند هیچکدام از واحد ها ثبت نشده است.آیا این انباری ها جزو مشاعات محسوب می شود و می توان به عنوان انباری کل مجتمع از آن استفاده کرد یا سازنده حق دارد مجوز تصرف آن را به خریداران جدید اعطا نماید. با سپاس پاسخ :باسلام. پاسح شما در بخش حقوق مشاعات و مراحمت، کد 4.7 ارائه شد. ضمنا باتوجه به آنکه مدیریت آپارتمان با جنابعالی می باشد، استفاده از" سیستم مدیریت و حسابداری آپارتمان من " را توصیه می کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با این شماره تماس حاصل بفرمایید: 09104517881 پاسخ دادن ارسال شده توسط مهمان در تاریخ جمعه, 1393-03-23 21:12. با سلام و تشکر از سایت خوبتون با سلام و تشکر از سایت خوبتون من در اپارتمانی زندگی می کنم که چندی پیش همسایه محترم بخاطر قرار دادن اسپیلتش دیوار من رو سوراخ کرد وتمام فضای مشاع بین دو ساختمون(کل فضا یک متر بوده) رو گرفت . پس از مدتی من می خواستم گاز وصل کنم چون باید از کنار اسپیلت همسایه می گذشت تایید نشد . حال می خواستم ببینم آیا همسایه حق داره از کل فضا استفاده کنه یا نصف این فضا از آن منه ؟لطف کنید ماده قانونی رو معرفی کنید ممنون پاسخ :باسلام. ابتدا بررسی نمایید  در صورتجلسه تفکیکی این فضا مشاع ذکر شده یا اختصاصی و اصولا مربوط به کدام واحدهاست؟ اگر صرفا متعلق به دو واحد به صورت اشتراکی باشد،  هرگونه دخل و تصرف در آن می بایست با توافق سایر شرکاء باشد در غیر اینصورت از طریق شورای حل اختلاف و مراجع قضایی قابل پیگیری است. پاسخ دادن ارسال شده توسط مهمان در تاریخ پنجشنبه, 1393-03-22 18:42. سلام در اپارتمانی زندگی سلام در اپارتمانی زندگی میکنیم که سند ملکی ان مسکونی است ولی بعضی از ساکنین از ان به عنوان اداری استفاده میکنند هزینه پرداخت شارژ واحدهای مسکونی و اداری به چه صورت است کاربر گرامی: باسلام . در صورتی که موضوع صرفا نحوه پرداخت شارژ می باشد، این موضوع در عرف به صورت تقسیم هزینه های سرفصل های مختلف  براساس تعداد نفرات/ زمان حضور/ مساحت/ ... مشخص می گردد و نحوه تقسیم آن بر عهده هیات مدیره ساختمان است. پیشنهاد می کنیم برای کاهش اختلافات ناشی از نحوه تقسیم هزینه های ساختمان، از سیستم های مکانیزه (مانند سرویس حسابداری آپارتمان همین سایت) استفاده نمایید. ( برای ورود کلیک کنید)     پاسخ دادن ارسال شده توسط مهمان در تاریخ چهارشنبه, 1393-03-21 03:25. با سلام . بنده طبقه اول یک با سلام . بنده طبقه اول یک آپارتمان چهار طبقه تک واحدی را خریداری نموده ام که واحد ما پارکینگ ندارد و سه طبقه دیگر برای فردی است که خانه کلنگی خود را ساخته . که آپارتمان مورد نظر جنوبی بوده و مسیر رفت و آمد ساکنین هم از داخل پارکینگ می باشد و کلا ساختمان دارای دو پارکینگ است و این دو پارکینگ برای مالک سه طبقه است و مانع از آوردن موتور بنده به داخل پارکینگ می شود و از من طلب اجاره پارکینگ موتور را دارد در صورتی که خود ایشان ماشین ندارند. پارکینگ قسمت مشاعات دارد و خود این شخص اطراف پارکینگ را وسایل شخصی خود از قبیل میز و صندلی و لوازم اشغال نموده است آیا حق چنین کاری را دارد و آیا بنده می توانم موتور خود را داخل پارکینگ بذارم . راه قانونیش چیه . ممنوم میشم با تشکر کاربر گرامی: باسلام . نحوه استفاده از فضای مشاع برای پارک موتور به تصمیم اکثریت مالکین بستگی دارد که در مورد آپارتمان شما رضایت حداقل 2 واحد شرط است. اما در مورد اشغال فاضی پارکینگ توسط یک واحد با ضایعات و ...، بدانید که طبق قانون تملک آپارتمان ها ایشان نمی توانند با ابن عنوان که فضا به آن واحد تعلق دارد برای دیگران مزاحمت ایجاد کند یا حتی در فضای پارکینگ خود چادر بزند و ضایعات ساختمانی در آن تخلیه کند. اگر این کار را انجام دهد، هرکدام از همسایه‌ها که بخواهند می‌توانند به علت مزاحمتی که ایجاد کرده است، از او شکایت کنند. پاسخ دادن ارسال شده توسط مهمان در تاریخ چهارشنبه, 1393-03-14 03:14. نمای آبارتمان شمالی مشاع هست نمای آبارتمان شمالی مشاع هست یاخیر؟ باسلام کاربر گرامی: باسلام . لطفا لینک زیر را دنبال نمایید: قسمت های مشترک آپارتمان پاسخ دادن ارسال شده توسط مهمان در تاریخ یکشنبه, 1393-03-11 20:52. با غرض سلام در خصوص عوارض گاز با غرض سلام در خصوص عوارض گاز رسانی که از نیمه دوم سال ۹۲ به قبض گاز اضافه شده به عهده مالک بوده یا مستجرین است لطفا راهنمایی فرمایید. باسلام. کاربر گرامی!  این عوارض همانند سایر عوارض دیگر(شهرداری، نوسازی، مدیریت پسماند ....) برای سرفصل های مشخصی در بودجه دولت یا شهرداری دیده شده و این بسته به توافق شما با موجر دارد که آیا سایر عوارض را نیز پرداخت نمایید یا خیر؟ اما به طور کلی طبق ماده  10 قانون روابط موجر و مستأجر، تعمیرات کلی و اساسی آپارتمان مورد اجاره که مربوط به اصل بنا مربوط است به عهده موجر است مگر آنکه در قرارداد به گونه ای دیگر ذکر شده باشد.  پاسخ دادن ارسال شده توسط مهمان در تاریخ چهارشنبه, 1393-03-07 11:12. با سلام، اخیراً واحدی خریدم با سلام، اخیراً واحدی خریدم که در طبقه 4 واقع شده و هر طبقه یک واحد دارد. این واحد بدون مجوز احداث شده ولی بعد از پرداخت جریمه و نظر نظام مهندسی، سند ثبتی اخذ گردیده است. قسمت جلوی واحد به مساحت 25 متر مربع که فقط این واحد اختصاصاً می تواند از آن استفاده نماید، در سند به عنوان پشت بام طبقه سوم یاد شده است. فروشنده نیز با استدلال بر این موضوع که چون فقط شما حق استفاده از آن را دارید، 25 متر مذکور را جزو این واحد می داند و خواستار مبلغ نصف متراژ یعنی 12.5 متر مربع می باشد. آیا ایشان می توانند بدون اینکه این 25 متر مربع در سند قید شده باشد مبلغی بابت آن از من بگیرند؟ باسلام. کاربر گرامی! توصیه می نمایم که موضوع حقوقی خود را از طریق درخواست در سایت زیر پیگیری بفرمایید: http://vekalat.ravabet.com   پاسخ دادن ارسال شده توسط مهمان در تاریخ سه شنبه, 1393-03-06 09:34. با سلام و خسته نباشید با سلام و خسته نباشید آپارتمان ما دارای ۸ واحد هست که در ۲طبقه اول در هر طبقه ۲ واحد هست و در ۴ طبقه بعدی در هر طبقه ۱ واحد قرار داره. و ۱۰ پارکینگ وجود داره در سند هر واحد هم یک پارکینگ قید شده. ۴ واحد بالا میگن حق السهم ما بیشتره و برای ماست، و طبقات پائین به سند استناد میکنند و اینکه ان ۲پارکینگ به واحد متقاضی باید اجاره داده شه. تکلیف ۲ پارکینگ اضافه چیست؟ باسلام. کاربر گرامی!پاسخ شما در همین صفحه،  در بخش پارکینگ شماره 2.4 داده شد.  پاسخ دادن ارسال شده توسط مهمان در تاریخ یکشنبه, 1393-03-04 03:05. عدم تحویل خانه خریداری شده عدم تحویل خانه خریداری شده سلام و عرض ادب خدمت شما بزرگوار آپارتمانی را سال گذشته خریداری نمودم و علاوه بر پول نقد دو چک نیز تحویل فروشنده (مالک) داده ام. در قرارداد تنظیمی در بنگاه قید گردیده است به محض نقد شدن چک دوم ، فروشنده می بایست در همان روز نسبت به تحویل خانه اقدام نماید در غیر این صورت می بایست به ازاری هر روز جریمه پرداخت نماید.حال تعهدادت اینجانب در موعدهای مقرر انجام شده ولی فروشنده از تحویل کلید خانه به عنوان مختلف سرباز میزند . چکار باید بکنم ، به کجا مراجعه کرده و چگونه میتوانم ضرر و زیان خود را از فروشنده اخذ نمایم. با تشکر و سپاس سالار باسلام. کاربر گرامی! در این سایت موضوعات مربوط به مشکلات سکونت در اپارتمان مورد بررسی و راهنمایی قرار می گیرند. در مورد موضوع جنابعالی شاید مراجعه به شورای حل اختلاف راهگشا باشد. پاسخ دادن ارسال شده توسط مهمان در تاریخ سه شنبه, 1393-02-30 17:26. سلام و خسته نباشید نشت بسیار سلام و خسته نباشید نشت بسیار ناچیز از فلاش تانک توالت واحد بنده باعث ایجاد مزاحمت برای همسایه طبقه پایین نموده است. برای تعمیر ان با توجه به اینکه سرویسها سقف کاذب دارند باید چطور اقدام کرد همسایه اجازه نمیدهد که با برداشتن سقف کاذب که بصورت کشویی نصب شده حتی بفهمیم کجا خسارت دیده است.اصرار دارد که باید من از واحد خودم شروع به تخریب و باسازی کنم. ایا مگر سقف کاذب برای دسترسی اسان به اتصالات و لوله نیست؟ لطفا بنده راا راهنمایی نمایید؟ کاربر گرامی! باسلام مشخصا تخریب در کف واحد بالایی برای طبقه پایین نیز ایجاد خسارت و مزاحمت (حداقل در جابجایی نخاله های ساختمانی) می نماید. لذا بهترین روش در بازدید محل نشتی از طریق سقف کاذب و در صورت امکان تعمیر آن از همان محل می باشد.   پاسخ دادن ارسال شده توسط مهمان در تاریخ شنبه, 1393-02-27 17:50. با سلام و احترام ما اخيرا با سلام و احترام ما اخيرا آپارتماني خريده ايم كه البته از زمان تحويل اين واحد تا ساكن شدن در آن 6 ماه اين واحد خالي بوده است و هيچ استفاده يا وسيله اي در آن نبوده حالا مدير ساختمان اصرار دارد كه بايد نصف شارژ اين مدت را پرداخت كنيم درضمن اين ساختمان كنتور گاز آب و برق اختصاصي دارد . و آسانسو ر هم كه ما در اين مدت استفاده نكرده ايم و حالا كه مي خواهيم كولر نصب كنيم كليد پشت بام را نمي دهند تا تسويه نكينم آيا كار شان قانوني است لطفا راهنمايي بفرماييد كه ما به مرجع قانوني شكايت كنيم و حق با ماست يا خير؟ ممنون کاربر گرامی! باسلام در این مورد نیاز است بررسی شود شارژ دریافتی برای چه مواردی می باشد؟عدم حضور در موارد مصرفی (گاز/آب/برق) معمولا به معنای عدم محاسبه در شارژ است که این موارد شامل شما نمی شود (به دلیل اختصاصی بودن کنتورها) برای مواردی همچون نظافت و سایر امور کلی، حضور یا عدم حضور به طور عام در نظر گرفته نمی شود لذا شارژ مشمول غائبین در آپارتمان نیز می شود. اما در مورد قفل زدن برروی درب پشت بام، شما را به مطالعه مطلب زیر راهنمایی می نمایم. در حالت کلی شورای حل اختلاف به حل و فصل موضوعاتی از این دست می پردازد. http://www.apartmaneman.ir/laws/2297   پاسخ دادن ارسال شده توسط مهمان در تاریخ یکشنبه, 1393-02-21 08:40. با سلام واحترام اینجانب در یک با سلام واحترام اینجانب در یک واحد آپارتمان فاقد پارکینگ 10واحدی ساکنم .4 واحد دارای پارکینگ میباشند. ساختمان دوکله بوده واز کوچه های 11و9 دارای درب میباشد . آب ساختمان از حیاط مشرف به کوچه نهم وصل شده و درب کوچه 9 سه لنگه بوده و به محوطه پارکینگ و 9 انباری و حیاط باز میشود .(انباری یکی از واحد ها در راه پله طبقه 5 است).رفت وآمدما اغلب از کوچه 11 است . کلید لنگه وسط درب سه لنگه کوچه 9 را هر 10 واحد داشتند.ولنگه های طرفینی صرفا دست 4 واحد دارای پارکینگ بود. ا اخیرا مالکان 4 واحد دارای پارکینگ دولنگه در را بهم جوش داده و قفل آنرا کنده و ریموت نصب نموده اند و راه تردد 6 واحد فاقد پارکینگ را به کوچه 9 بسته اند. و درب سه لنگه را اختصاصی خود نموده اند. اینجانب به ناحیه 2 شهرداری م15 شکایت نمودم و مرا به شورای حل اختلاف رهنمون شدند. شورا به کارشناس ارجاع نمود و کارشناس با شک وتردید وپس از اخذ 100000تومان حق کارشناسی مارا ذیحق نمیداند وشفاها اظهار مینماید مالکان فاقد پارکینگ حق تردد از درب کوچه نهم را ندارند.قبوض شهرداری نیز از کوچه نهم به ساختمان ارسال میشود. اگر مامور آب برای نوشتن کنتور آب مراجعه نماید باید یکی از پارکینگ دارها در را باز کند. اگر کسی جسم سنگینی با فرقون به انباریش ببرد باید از پله ببرد. ایا حق تردد از 1لنگه در به همه واحد ها وجود ندارد؟ کاربر گرامی! باسلام مورد شما توسط شهرداری کارشناسی گردیده است لذا توصیه می گردد در صورت اعتراض از همان مرجع مجدد پیگیری بفرمایید تا در صورت تشخیص ایشان بررسی مجدد صورت پذیرد. پاسخ دادن ارسال شده توسط مهمان در تاریخ پنجشنبه, 1393-02-18 09:01. چنانچه بعد از تحویل اپارتمان چنانچه بعد از تحویل اپارتمان به مستاجر ( قبض دوم هزینه اب) بدلیل خرابی شستی یا نشتی اب توالت فرنگی اب هدر رفته رود. هزینه این اضافه مصرفی بعهده موجر است یا مستاجر البته هزینه تعمیر 25000 تومان ولی هزینه اب 550000تومان ضمنا مستاجر به مالک اعلام خرابی نموده وموافقت کرده راسا تعمیر را انجام واز گرایه کسر کند.که این هزینه راازاجاره کسر کرده ولی در هنگام تعمیر متاسفانه تعمیر کار دقت لازم را ننموده واین عیب همچنان ادامه داشته تا اینگه متوجه این هزینه شده.که در دفعه دوم موجر به مستاجر اعلام می کند شیر ورودی توالت فرنگی را ببندد وروز بعد راسا موجر نسبت به تعمیر ورفع خرابی می نماید .وباز این هزینه را موجر پرداخت نموده است   کاربر گرامی! باسلام در اینجا مالک وظیفه خود را درپرداخت انجام داده و سهم تعمیر را پرداخت نموده است . اما آنچه همچنان متوجه موجر است این است که ایشان مستاجر را وکیل خود در امر تعمیر قرارداده است و به عبارتی در اشکال ایجاد شده سهیم  می باشد. لذا هم موجر و هم مستاجر در هزینه قبض آب سهیم می باشند . (البته مشخص نیست عدد 550000 تومان ناشی فقط از تشب آب واحد شماست یا مصرف سایر ساکنین)  پیشنهاد این است با مستاجر مصالحه نموده و سهم توافقی را هر دوطرف پرداخت نمایند.  پاسخ دادن ارسال شده توسط مهمان در تاریخ چهارشنبه, 1393-02-17 03:21. با سلام هزینه تعمیرات قسمتهای با سلام هزینه تعمیرات قسمتهای مشاع دریک آپارتمان تازه ساخت(3ساله) بعهده کیست امیرکریمیان karimian10410@yahoo.com کاربر گرامی! باسلام اگر منظور شما اشکال در ساخت ساختمان براساس استاندارد است که منجر به ایراد در ساختمان شده است موضوع از طریق شهرداری و سازمان نظام مهندسی با طرح شکایت از مهندس ناظر قابل پیگیری است. اما به طور کل هزینه تعمیرات بخش های مشاع ساختمان  طبق ماده 4 قانون تملک  اپارتمان ها به دلیل عدم ارتباط با مساحت زیربنا به طور مساوی تقسیم خواهد شد زیرا مطابق ماده 33 آیین نامه اجرایی هزینه های ثابت ارتباطی به میزان مساحت زیربنا ندارد. پاسخ دادن ارسال شده توسط مهمان در تاریخ دوشنبه, 1393-02-15 20:30. سلام آیا برای نوزاد هم باید سلام آیا برای نوزاد هم باید حق شارژ پرداخت شود؟ اگر نه از چه سنی باید پرداخت شود؟ با تشکر. کاربر گرامی! باسلام تصریحی در خصوص پرداخت سهم شارژ نوزاد نیامده است و بسته به توافق مدیر یا هیات مدیره ساختمان دارد اما از نظر منطقی چون مصرف موارد عمومی ساختمان (مانند آب، گاز، ...) با ورود نوزاد برای خانواده افزایش می بابد، لذا شارژ وی از همان بدو ورود محاسبه می گردد. پاسخ دادن ارسال شده توسط Aydin Nemati در تاریخ چهارشنبه, 1393-02-03 02:18. با سلام لطفا راهنمايى كنيد با سلام لطفا راهنمايى كنيد يكى از ساكنين مجتمع ما گهگاه به مسافرت خارج كشور ميرود و حدود ١الى ٢ ماه معمولا اين سفر طول ميكشد، ميزان پرداخت شارژ ايشان چگونه خواهد بود؟ مخصوصا قبض گاز عمومى چگونه محاسبه ميشود؟ لازم به ذكر است در صورتى كه شارژ ايشان كامل گرفته نشود امكان دارد بقيه ساكنين هم مثلا بگويند ما هم يك هفته هستيم و يك هفته نيستيم،،، ممنون   کاربر گرامی! باسلام در مورد هزینه های مصرفی (مثل گاز و برق و آب مشترک) معمولا براساس میزان حضور افراد در آپارتمان محاسبه می شود و اعتراض به محاسبه مساوی از طرف ساکنینی که مدتی در آپارتمان نیستند وارد است. بهتر است در این مورد توافق مشترکی داشته باشید تا درکنار سهولت محاسبات شارژ، همسایگان هم به پرداخت خود راضی  باشند.  پاسخ دادن ارسال شده توسط مهمان در تاریخ یکشنبه, 1393-01-31 19:29. سلام علیکم سوال: ما در یک سلام علیکم سوال: ما در یک مجتمع آپارتمانی سکونت داریم هیئت مدیره که چندی پیش با اکثریت آرا مالکین انتخاب شده است بر اساس قسمت زیر خط دار قانون آپارتمان نشینی ذیل : ماده23-شرکاء ساختمان موظفند در پرداخت هزینه هائ مستمر و هزینه هائی که برای حفظ و نگاهداری قسمت های مشترک بنا مصرف میشود طبق مقرارت زیر مشارکت نمایند (اصلاحی 17/3/59). در صورتیکه مالکین ترتیب دیگری برای پرداخت هزینه های مشترک پیش بینی نکرده باشند سهم هر یک از مالکین یا استفاده کنند گان از هزینه های مشترک آن قسمت که ارتباط با مساحت زیر بنای قسمت اختصاصی دارد از از قبیل آب ، گازوئیل و آسفالت پشت بام که به ترتیب مقرر در ماده چهار قانون تملک آپارتمان ها و سایر مخارج که ارتباطی به میزان مساحت زیر بنا ندارد از قبیل هزینه های مربوط به سرایدار مسا حت زیر بنا ندارد از قبیل هزینه ها مربوط به سرایدار ، نگهبا ن ، متصدی آسانسور ، هزینه نگاهداری تاسیسات ، باغبان ، تزئینات قسمتهای مشترک و غیر بطور مساوی ببن مالکین یا استفاده کنندگان تقسیم میگردد . می گوید ما نماینده مالکین هستیم و تصمیم دیگری اتخاذ کرده ایم و تصمیم گرفته ایم هزینه کل شارژ را بر اساس متر مربع حساب کنیم هیئت مدیره که اکثرا از کسانی هستند که در واحدهای با متراژ پایین سکونت دارند این تصمیم بسیار به نفع آنهاست یکی از مالکین شدیدا معترض است و می گوید باید طبق قانون بعضی آیتم ها بر اساس متر مربع و بعضی دیگر بطور مساوی بین مالکین تقسیم شود لطفا بفرمایید ما چگونه باید عمل کنیم آیا در این مورد و موارد مشابه که باعث می شود از بعضی مالکین مبلغ بسیار بیشتری اخذ شود توافق همه مالکین شرط نیست و آیا رای اکثریت کافی است اگر این مطلب درست باشد فردا تصمیم می گیرند به روش دیگر از افرادی که متراژ بالا دارند پول زیاد بگیرند و می گویند رای با اکثریت است و ما اکثریت هستیم.   کاربر گرامی! باسلام . در صورتیکه هزینه قسمت های مشترک ساختمان شما از سوی مجمع عمومی و هیات مدیره  به تصویب رسیده است قابل اعتراض در هیچ مرجعی نیست مگر آنکه مغایر با قانون تملک آپارتمان ها یا سایر قوانین و مقررات کشور باشد. نحوه تقسیم شارژ نیز موضوعی است که باتوجه به اراده اکثریت مالکان آن ساختمان اتخاذ می شود و اساسا تصمیم مجمع عمومی در خصوص تعیین میزان بودجه سالانه و هزینه قسمت های مشترک که به طور قانونی با اکثریت حاضرین اتخاذ شده است از طرف هیچ مالکی قابل خدشه نیست. لذا پیشنهاد این است درچارچوب تصمیمات ایشان تصمیم منطقی اتخاذ شود.    پاسخ دادن ارسال شده توسط مهمان در تاریخ شنبه, 1393-01-23 06:00. با سلام من در یک آپارتمان پنج با سلام من در یک آپارتمان پنج واحدی سکونت دارم.یک واحد آن دارای 2 پارکینگ خودرو در سند مالکیت میباشد آیا شارژ ماهیانه را باید بیشتر پرداخت کند؟ کاربر گرامی! پاسخ شما در بالای همین صفحه داده شد. لطفا مراجعه و مطالعه بفرمایید.   پاسخ دادن ارسال شده توسط مهمان در تاریخ چهارشنبه, 1393-01-06 22:46. بستن نورگیر با مصالح و نرده بستن نورگیر با مصالح و نرده فلزی با سلام، در یک مجتمع 7 واحدی در 7 طبقه زندگی می کنیم. همسایه طبقه بالایی قسمتی از نورگیر را با مصالح و قسمت دیگر را با نرده آهنی پوشانده و جوابگو نیست. لطفاً راهنمایی فرمائید که چه باید کرد و چه جریمه ای دارد؟ h.sayahi@ksc.ir   پاسخ : نور گیر جزء قسمت های مشاع آپارتمان محسوب می شود و هرگونه دخل و تصرف در آن می بایست با توافق سایر شرکاء باشد در غیر اینصورت از طریق شورای حل اختلاف و مراجع قضایی قابل پیگیری است. پاسخ دادن ارسال شده توسط مهمان در تاریخ چهارشنبه, 1392-12-28 20:39. سلام اپارتمان ما 8واحد دارد سلام اپارتمان ما 8واحد دارد که کاربری ان مسکونی است ولی با توجه به اینکه 14سال ازساخت ان میگذرد وموقعیت ان کاملا تجاری است 7واحد تصمیم به استفاده اداری ان با کاربری مسکونی دارند ولی یکی از واحدها مخالف است میحواستم بدانم ایا میتوان بدون رضایت ایشان واحدها را اداری کرد .لطفا اگر راه قانونی برای جلب رضایت ایشان وجود دارد مارا راهنمایی بفرمایید با تشکر .   پاسخ: برای دریافت پاسخ لطفا به لینک روبرو مراجعه بفرمایید:     http://apartmaneman.ir/laws/2725     پاسخ دادن ارسال شده توسط مهمان در تاریخ دوشنبه, 1392-12-12 03:50. سلام آپارتمان ما شامل 11 واحد سلام آپارتمان ما شامل 11 واحد می باشد و تصمیم به رنگ آمیزی پنجره های نمای بیرونی ساختمان داریم آیا پرداخت هزینه این کار مختص واحد های شمالی است که به این پنجره ها دسترسی دارند؟ با تشکر پاسخ : پنجره های آپارتمان جزء قسمت های مشاع می باشد و هزینه های آن مربوط به تمام ساکنین می شود.   پاسخ دادن ارسال شده توسط مهمان در تاریخ دوشنبه, 1392-12-05 21:05. اجاره پارکینگ سلام . من اجاره پارکینگ سلام . من مستاجر آپارتمان 18 واحدی هستم . پارکینگ های هر واحد مجزا و تفکیک شده است. من پارکینگ خودم را به شخصی خارج از آپارتمان اجاره دادم و ریموت درب پارکینگ هم دست آن شخص هست. آیا این کار غیر قانونی است؟ کاربر گرامی! پاسخ شما در بالای همین صفحه داده شد. لطفا مراجعه و مطالعه بفرمایید. پاسخ دادن ارسال شده توسط مهمان در تاریخ پنجشنبه, 1392-12-01 18:12. سلام همسایه طبقه بالای ما 
سلام همسایه طبقه بالای ما مدتی است اقدام به شستن تراس با آب نموده که موجب سرایت اب به تراس ما و کثیف شدن وسایلمان می شود و به تذکرهای ما و مدیر ساختمان هم توجهی نمی کند آیا راه قانونی برای جلوگیری از این اقدام وی وجود دارد یا خیر ممنون اگر راهنمایی بفرمایید پاسخ دادن ارسال شده توسط مهمان در تاریخ دوشنبه, 1392-11-14 05:41. سلام  در ساختمان 25 واحدی در سلام  در ساختمان 25 واحدی در سعادت اباد  زندگی میکنم که بدلیل کوچک بودن واحدها تعداد زیادی از ساکنین مستاجر هستند؛  بعضی مالکین خارج کشور بسر میبرند. اکثر مستاجرها دارای مشکلات بسیار زیاد منجمله میهمانی هایی پرسروصدا  هر هفته رفت و امدهای ناجور؛ تردد با لباس نامناسب در راه پله؛ نگهدارس از سگ ( مواجهه با فضولات و سروصدای حیوان ) و... میباشند که با وجود تذکر کتبی مدیر ساختمان ترتیب اثر نداده و برعکس فحاشی میکنند و مالکین این  واحدها نیز علیرغم درخواست ساکنین بخاطر پول بیشتر به شغل مستاجر و وجهه انها اهمیت نمیدهد!. برای جلوگیری از تردد با لباس خواب خانمها! ؛ جلوگیری از نگهداشتن سگ در ساختمان و سروصدا رفت و آمدهای شبانه نامتعارف انها چه کاری میتوانیم انجام دهیم؟ کاربر گرامی! پاسخ شما در بالای همین صفحه داده شد. لطفا مراجعه و مطالعه بفرمایید.   پاسخ دادن ارسال شده توسط مهمان در تاریخ دوشنبه, 1392-11-14 01:37. سلام 1-واحد من طبقه آخر یک سلام 1-واحد من طبقه آخر یک آپارتمان و سقف نم داده هزینه تعمیر با کیه؟ 2- پارکنگها مشخص نشدن برای مشخص شدن جای پارک چه کار باید کرد...توی سند فقط زکر شده پارکینگ دارد؟؟ کاربر گرامی! پاسخ شما در بالای همین صفحه داده شد. لطفا مراجعه و مطالعه بفرمایید. پاسخ دادن ارسال شده توسط مهمان در تاریخ چهارشنبه, 1392-11-02 01:15. سلام همسایه طبقه بالایی ما سلام همسایه طبقه بالایی ما سزوصداهای زیادی دارد از جمله دویدن مدام بجه روی سرامیک بلند حرف زدن بزرگترها بلند کردن صدای تلویزیون کشیدن مبل انداختن اشیا روی سرامیک و گاهی شکستن گردو و توپ بازی به تذکرات ما هم توج ه نکرده و حتی صحبت های مدیریت هم تاثیر نداشته ایا راه قانونی برای وادار کردن وی به ارامش وجود دارد ممنون میشوم راهنمایی بفرمایید. کاربر گرامی! پاسخ شما در بالای همین صفحه داده شد. لطفا مراجعه و مطالعه بفرمایید.   پاسخ دادن ارسال شده توسط مهمان در تاریخ سه شنبه, 1392-09-26 00:40. سلام ، لطفا پاسخ دهید در 
سلام ، لطفا پاسخ دهید در صورتیکه یکی از مالکان و یا مستاجرین ساختمان را ترک کنند مانده حساب شارژ آنها باید عودت گردد و یا اینکه جزو سرمایه ساختمان حساب می شود ؟ متشکرم پاسخ دادن ارسال شده توسط مهمان در تاریخ چهارشنبه, 1392-09-06 19:36. یه رشته از سیمو قطع کن تا 
یه رشته از سیمو قطع کن تا دریافتش نصفه نیمه شه حالش گرفته شه پاسخ دادن ارسال شده توسط مهمان در تاریخ سه شنبه, 1392-09-05 04:05. سلام درصورتی که پمپ اب توسط 
سلام درصورتی که پمپ اب توسط بنگاه دار سالم تحویل مستاجرشده باشد وبعدازمدتی خراب شود هزینه ان باکیست پاسخ دادن ارسال شده توسط مهمان در تاریخ شنبه, 1392-09-02 00:35. با سلام در جهت فرهنگ سالم 
با سلام در جهت فرهنگ سالم سازی بهتر است مدیران ساختمان موظف به ارائه گزارش از دریافت وجوه و پرداخت وجوه و باقیمانده نقدینگی شوند و بلکه موظف شوند پاسخ دادن ارسال شده توسط مهمان در تاریخ جمعه, 1392-06-22 19:42. سلام در یک آپارتمان 14 واحدی 
سلام در یک آپارتمان 14 واحدی ساکن هستم و 9واحد پارکینگ اختصاصی داریم و5 واحد دیگر پارکینگی ندارند آیا باید هزینه شارژ ساختمان جهت این 5 واحد کمتر اخصاص یابد یا هزینه های مربوط به پارگینگ از این 5 واحد اخذ نشود آیا در این صورت همسایگان طبقه پایین هم میتوان مدعی شوند که هزینه های مربوط به پشت بام ( ایزوگام و ...) پرداخت نکنند ؟؟؟؟ لطفا راهنمایی فرمایید در صورت مکان شماره ماده قانونی معرفی فرمایید بسیار ممنون میشوم. 
با تشکر رضا از کرج پاسخ دادن ارسال شده توسط مهمان در تاریخ چهارشنبه, 1392-06-20 22:31. با سلام چگونه با ید با همسایه 
با سلام چگونه با ید با همسایه ای که با سر صدا و فحاشی در داخل منزل برای سایرین ایجاد مزاحمت می کند برخورد کر د لطفا راهنمایی فرمایید پاسخ دادن ارسال شده توسط مهمان در تاریخ یکشنبه, 1392-06-10 14:42. پارک بهمراه مزاحمت 
پارک بهمراه مزاحمت پارکینگ 
همسایه ای داریم که با پارک اتومبیل خود مزاحم رفت و امد اتومبیل بنده در پارکینگ بنده میشود ایشان خودرو خودرا در پارکینگ همسایه ( البته با ادعای کسب اجازه از مالک پارکینگ ) پارک میکنند . برای مزاحمت در پارکینگ ایا قانونی تصویب شده است ؟ پاسخ دادن ارسال شده توسط مهمان در تاریخ سه شنبه, 1392-05-22 08:15. سلام.ما در اپارتمان 14 واحدی سلام.ما در اپارتمان 14 واحدی زندگی میکنیم.متاسفانه یکی از همسایه ها ماهواره خریده و بعد از قرار دادن ان در پشت بام اپارتمان ، سیم ان را از جلوی اتاق بنده رد کرده است.مشکل من این است که این سیم ضمن زشت کردن ساختمان باعث شده وقتی باد می اید این سیم مرتبا به دیوار کوبیده شود و پشت سرهم صدا تولید کند.ایا رد کردن هر سیمی از جلوی پنجره ی اتاق های ساختمان به این شکل ممنوع نیست؟میشود اعتراض کرد؟ممنون. 
=========================================================================================================================================

فروش آپارتمان های اداری و واحدهای تجاری در خیابان آزادی تهران _ بصورت نقد و اقساط https://sites.google.com/site/farasazehgostar/

موضوعات مرتبط: فرهنگ آپارتمان نشینی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست










می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 32
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 32
بازدید ماه : 1020
بازدید کل : 74281
تعداد مطالب : 133
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

فروش آپارتمان های اداری و واحدهای تجاری در خیابان آزادی تهران _ بصورت نقد و اقساط https://sites.google.com/site/farasazehgostar/

چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان  مجتمع های آپارتمانی اداری ، مسکونی و واحدهای تجاری  بهمراه آدرس  http://farasazeh.loxblog.com/ لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.

فروش آپارتمان های اداری و واحدهای تجاری در خیابان آزادی تهران _ بصورت نقد و اقساط

 






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 133
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 24

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 32
:: باردید دیروز : 2
:: بازدید هفته : 32
:: بازدید ماه : 1020
:: بازدید سال : 4227
:: بازدید کلی : 74281